CİNSEL TACİZDEN KORUNMAK İÇİN ERKEKLER VE KADINLAR NELER YAPIYOR?

 Her iki sütunda, çizgiye kadar olan maddeler ABD'de yapılmış bir araştırmanın bulgularıdır. Çizginin altındakiler Twitter'da aynı soruya verilen yanıtların derlenmiş halidir.

CİNSEL TACİZDEN KORUNMAK İÇİN NE YAPIYORSUNUZ?

ERKEKLER

KADINLAR

Hiçbir şey yapmıyorum

_____________________________________

Kendimi güvende hissetmek için cüzdanımda jilet, bistüri gibi bir şey taşıyorum

 

Güpegündüz, şehrin en merkez caddesindeki en kalabalık otobüs durağında, saçı sakalı ağarmış, göbekli, gayet kerli ferli bir erkek yanıma yaklaşıp, "takımlarımı tutmak" istediğini söylemişti. Yanıma yaklaşıp, basit de olsa bir muhabbet kurmak isteyen herhangi birine karşı yaklaşımım değişti, kalabalık da olsa insanlarla aramda bir mesafe bırakıyorum

Kendimi savunmak için anahtarımı elimde tutuyorum

Arabaya binmeden arka koltuğu kontrol ediyorum

Her zaman cep telefonu taşıyorum

Gece koşuya çıkmıyorum

Hava sıcaksa bile camı kapalı tutuyorum

Çok alkol almamaya dikkat ediyorum

İçeceğimi ortada bırakıp başından ayrılmıyorum

İçeceğimin gözümün önünde koyulmasını istiyorum

Yanımda biber gazı taşıyorum

Asansöre tek erkekle yalnız binmiyorum

Gündüzleri bile ormanlık alanlara girmiyorum

İlk buluşmada erkeklerle kalabalıkta buluşuyorum

Yolda yürürken yabancılarla göz teması kurmuyorum

Evime alarm taktırıyorum

______________________________________

Satıcı erkekse ve başka müşteri yoksa mağazaların ya da dükkânların çıkış kapısından fazla uzaklaşmıyorum

Taksiye bindiğimde ya da toplu taşımada tek kaldıysam/az kişi varsa telefonumun arama kısmını açık tutuyorum bir şey olursa hemen birine ulaşabilmek için

Akşam 22.00'den sonra yalnız sokağa çıkmıyorum

Sosyal medyada açık ismimle hesap açmıyorum, manyağın biri kafayı takmasın diye fotoğraf, adres bilgisi içerebilecek paylaşım yapmıyorum

Tek başıma taksiye bindiğim zaman aileme plakayı mesaj atıyorum ve taksiden inene kadar telefonda onlarla konuşuyorum

Sokağa gündüz bile yalnız çıkmamaya çalışıyorum, teksem de kimseyle muhatap olmuyorum

Gece dışarı gezmeye vs çıkmıyorum (kalabalıkla belki)

Çok güvendiklerim hariç erkeklerle arkadaş olmuyorum

Akraba, tanıdık bile olsa başka insanların evine gerekmedikçe gitmiyorum

 Telefonum hep yanımda olur ve şarjlıdır. İstanbul gibi büyük bir yerde bilmediğim bir yere gidiyorsam mutlaka GPS’den en kalabalık caddeleri/vasıtaları seçerek gidiyorum.

Çoğu zaman bu batasıca 'bir şey olur mu?' korkusu yüzünden pek gezmiyorum

Özellikle sokaklar boş olduğunda kulaklık takmıyorum

Arkamdan bir erkek yürüdüğünde yavaşlayıp önüme geçmesini sağlayamadan içim rahat etmiyor hep tedirgin yürüyorum

Tenha ya da karanlık bir sokaktaysam arkamda birini fark ettiğimde telefonla konuşuyor gibi yapıyorum, eğer takip edildiğime dair şüphelenirsem birini gerçekten arayıp babam ve abimin beni yakın bir yerden alacaklarına dair yüksek sesle konuşuyorum

Yanlış anlayıp peşime takılan olmasın diye yüzümde sürekli ciddi sinirli bir ifade oluyor.

Eve girerken apartmanın kapısını tam kapamadan yukarı çıkmıyorum

 Balkon kapıma kadar birkaç kere kilitlemeden uyumuyorum

Evimi özellikle üst katlardan tutuyorum.

Yalnızken yemek sipariş ettiğimde/kargo geldiğinde evde başka biri varmış gibi davranıyorum

İlk kez buluşacağım bir erkek olduğunda, başıma bir şey gelirse en azından yerimi bulsunlar diye, konumumu yakınlarıma atıyorum

Yalnız başımayken tehlike hissettiğimde, bir şey olursa arayarak yakında bir yere bırakıp sesimi duyurabilmek için, 155’i tuşlayıp tehlike geçene kadar bekliyorum

Tanımadığım erkeklerle göz teması kurmuyorum.

Akşam yalnız çıkmam gerekirse köpekle çıkıyorum

Taksiye bindiğimde konumumu kardeşimle paylaşıyorum, takip edebilsin diye

Evden çıktığım an -gündüz/gece fark etmeden- ailemden birileriyle telefonla konuşuyorum

İş sebebi ile gittiğim otellerde kapının arkasına sandalye dayıyor üstüne düştüğünde ses çıkaracak bir eşya koyuyorum.

Evde yalnızken tamirci çağırmıyorum

Eve tamirci vs çağırdığımda kapıyı açık bırakıyorum

Yemek siparişim geldiğinde evde tek değilmişim gibi davranıyorum.

Eve tamirci çağırınca, komşuyu da çağırıyorum

Geceleri yalnız yürümüyorum

Yalnız yaşadığım dönemde akşamları dışarı çıktığımda elektroşok cihazı taşıyordum

Biber gazı taşıyorum, cep telefonumun SOS sistemi var ve mevcut konumumu sürekli açık bırakıyorum

Birinin beni takip ettiğinden şüpheleniyorsam hemen bir dükkana giriyorum. Toplu taşımada çantamla vuruyorum. Asla toplu taşımada tek kalmıyorum.

Yolda başım dik bir şekilde hızlı yürüyüp kimseyle göz teması kurmuyorum.

Yolda telefon konuşmalarını olabildiğince kısa tutuyorum

Takip edildiğimi fark edebilme yetimi daha da geliştirmeye çalışıyorum. Yıllardır yüzümün ifadesiz olması için çaba gösteriyorum, başardım

Arabaya bindiğim anda ne olur ne olmaz diye hızlı bir hamle ile kapıları kilitliyorum

Kargo, sipariş vs. getiren erkek kuryeyi bekletmem gerekiyorsa kapıyı kapatıp tekrar açıyorum

Kötü giyiniyorum

Yanımda kesici alet olmadan dışarı çıkmıyorum. Bir kere çakımı evde unutmuşum, tedirgin oldum, yolda kırık bira şişesi gördüm ve en büyük parçayı cebime koydum

Kimsenin olmadığı bir yerde, arkamda şüphe uyandıran bir erkek varsa en yakın apartmana yönelip zile basarmış gibi yapıyorum ya da beni geçmesini bekliyorum

Durak taksisi kullanıyorum. Binerken plakayı bir yakınıma atıyorum ve sanki biri beni karşılayacakmış gibi davranıyorum.

Eve usta çağırdığımda dış kapıyı kapatmıyorum ve sürekli telefonda konuşuyorum.

Eve asla tek kişilik sipariş vermiyorum.

Duraktan taksiye biniyor, üstümü başımı kontrol edip en ciddi ifademi takınıyor, yol boyu gerçek & hayali telefon konuşmaları yapıyor, kapıdan içeri girene kadar türlü türlü ihtimaller düşünüp kendimi nasıl savunurum diye uçan tekmeler, yumruklar hayal ediyorum.

Tehlike anında birini arayabilmek için telefonumu hep cebimde ve şarjı dolu tutuyorum.

Evde yalnızsam ve kapı çalmışsa içeride başka biri daha varmış gibi davranıyorum

Tek başıma bir yere gideceksem kıyafet seçimime dikkat ediyorum.

İfadem ciddidir, Türkiye'de erkeklere gülümsenmez

Gece dışarı çıkmıyorum, çıkmak zorunda kalırsam da yanımda ya sevgilim ya da erkek kardeşim oluyor

Kaldırımların yola en uzak noktasında yürüyorum. Lise hazırlıktayken sapık bir pislik kaç sabah arabayla önümde durdu. O günden beri arabalara çok dikkat ederim.

Tedirgin hissettiğimde, belki bu karşımdakini korkutur diye biri beni aramış gibi yapıp öfkeli ve tehlikeli konuşmaya çalışıyorum

Çantamda biber gazi taşıyorum

Tenha yerlerden geçmemeye özen gösteriyorum.

Sürekli korkarak, saklanarak, şüpheyle arkama bakarak yasamaya hayır diyerek başka bir memlekete taşındım; kendimi güvende hissediyor ve benim cinsimden olmayanlardan çekinmiyorum

Mutlaka kalçamı örtecek bir üst, hırka vb şey giyiyorum, ya da bir şal bağlıyorum.

Alanya'da yaşamama rağmen deniz şortuyla denize giriyorum

Kazara biriyle göz göze geldiysem ikinci kez olmasın diye yoğun çaba sarf ediyorum 

Dolmuşta/otobüste tek yolcu olmamaya dikkat ediyorum

Gece tek taksiye bindiysem plakasını foto çekip eşime yolluyorum ve telefon ediyorum “şu an yoldayım” diye

Gece yalnız yürürken 10 m menzili kontrol ediyorum ve 6 km/s hızla yürüyorum.

Çok sevdiğim halde yalnız başıma gezmiyorum

Sahilde kalabalık yerlere oturuyorum 

Yalnız yaşadığımda taksiden inerken / yürürken vb. anahtarımı çıkarmıyorum

Yolda, çantamı kendimi savunacağım şekilde tutacak planlar yapıyorum.

Ardımda biri varsa telefonla konuşuyor gibi yapıp geldim kapıyı aç diye alakasız bir apartmanın bahçesine giriyorum ya da camına el sallıyorum

Taksiye ya da yalnız başıma bir dolmuşa bindiğimde eşimi arayıp beklemediği halde "beni karşılamak için mi bekliyorsun? Harika" diyerek beklendiğimi duyuruyorum

Kapıya posta, kargo vb. geldiğinde televizyonu veya robot süpürgeyi yan tarafta açıp "ben bakıyorum hayatııımm" diyorum

Bekâr olduğum halde nişan yüzüğü gibi yüzük takarak geziyorum

Gece sokakta yürüyeceğim zaman erkek paltosu giyiyorum

Yalnız kaldığım evin kapısının önüne erkek ayakkabısı koyuyorum

Benim ve kızımın telefonlarımızda life360 diye bir app var, onunla birbirimize bağlıyız -- herkes birbirini takip ediyor, alışıldık adres dışı bir yerdeyse bir mesaj vs. ile diğerinin iyi olup olmadığını teyit etmesini istiyor 

Arabada levye, dalış bıçağı, beyzbol sopası, cebimde biber gazıyla geziyorum

Akşam saatlerinde ya da gece sokağa çıkmak zorundaysam, çıkmadan önce son aramayı 155 yapıyorum

Mektup açacağını bileyledim çantamın ön gözünde taşıyorum

Öğrenciyken gece derslerinden eve yürüyerek dönmek zorundaydım. Ev ile okul arası 500 m falan. Saçımı kısacık kestirmiştim, erkeksi bir mont almıştım, ve erkek gibi yürüyerek eve gidiyordum

Resim okuyorum normalde kalem çantamda olması gereken falçatamı sırt çantamın hemen kenarına koyuyorum

Yolda yürürken artık istemsizce kaşlarım çatık yürüyorum

Geç bir vakitte evime dönerken, gerekli olursa şişeyi kırıp kendimi savunabilmek için, marketten soda alıyorum

İş başvurularında şirketin konumuna, kaç katlı olduğuna ya da ofisin kaçıncı katta olduğuna, yöneticinin kadın mı erkek mi olduğuna, yönetici ve çalışanların profillerine (LinkedIn'de) bakıyorum.

Arabada teksem biner binmez kapıları kilitliyorum, tenha yollarda arabayı yeterince hızlı kullanıyorum

Taksiye binince farklı bir yol hissettiğim an refleks olarak elimi kapı koluna atıyorum 

Okulda tüm sınıf çıkarken karşı cins 'bazı' hocalarımızla baş başa kalmamak için hızlıca sınıftan çıkıyorum

Bir yere giderken bir yakın arkadaşıma konum atıp arada beni kontrol etmesini istiyorum.

Asık suratla asabi bir vücut diliyle yürüyorum, geç saatte dışardaysam paranoyak oluyorum, kapıyı açmadan etraftakilerin uzaklaşmasını bekliyorum, kapıyı kapatana kadar huzursuz oluyorum, gece tıkırtı duyarsam tecavüzcü olmasından korkuyorum sonra kabus görüyorum 

Elinde telefon olan her erkeği kontrol etmek gibi bir alışkanlığım oldu: Telefon bana dönük mü, kamerası açık mı acaba diye endişe duyuyorum.

Yolda soru soranlara cevap vermiyorum.

Sokak tenha ise kulaklığı çıkarıyorum

Şort vs. giymişsem telefon kamerasının oynuyormuş gibi yapılıp bana doğru tutulduğunu gördüğümde hemen yer değiştiriyorum

           

Comments

Popular posts from this blog

Keşke Okumamış Olsaydım da İlk Kez Okuma Keyfini Tatsaydım Dediklerimiz

Bin İlginç Kitap Adı